Rots en Water
Rots & Water maakt gebruik van een psychofysieke didactiek, wat inhoudt dat startend vanuit een lichamelijke invalshoek, mentale en sociale vaardigheden worden aangereikt en verworven. Actie (spel, spelen en simpele zelfverdedigingsvormen) wordt afgewisseld door reflectiemomenten, allen gericht op het kijken naar jezelf en het leren reflecteren.
Wij zijn een Rots & Waterschool. Teamleden zijn geschoold om dit programma als training, maar ook als lesprogramma te geven aan uw kind. Het programma Rots & Water zien wij als een aanvulling en verdieping op het werken met de Vreedzame school. Het Rots & Water programma is een weerbaarheids -programma en effectief antipest-programma, maar dan één dat verschilt van andere programma’s. De training van weerbaarheid gaat samen met de ontwikkeling van positieve sociale vaardigheden. Weerbaarheid en solidariteit, rots en water, worden in balans gepresenteerd en getraind.
Alle leerlingen binnen onze school krijgen gedurende alle schooljaren lessen vanuit de Rots en water methode. Daarnaast bieden wij alle leerlingen van de groep 6 de Rots en Water training aan, deze bestaat uit 10 klassikale lessen.
Het doel is het trainen van weerbaarheid en het ontwikkelen van sociale vaardigheden.
Hierbij staat ‘Rots’ voor het opkomen voor jezelf, het leren vertrouwen op je eigen kunnen en daarmee het voor jezelf zorgen.
‘Water’ is gericht op flexibel, hulpvaardig zijn, contact maken, samenwerken en openstaan voor en denken aan de ander. Van belang is dat uw kind vaardigheden aanleert om zowel evenwichtig Rots als Water te kunnen zijn. In de training komen belangrijke elementen aan bod waar kinderen in het dagelijks leven mee te maken hebben. De kinderen ervaren door de oefeningen dat ze beter weten hoe ze moeten reageren in een voor hen moeilijke situatie. Het gaat over de verbetering van het gevoel van eigenwaarde, dat hun mening er toe doet, het vergroten van de weerbaarheid en het versterkt het groepsgevoel. Ieder kind heeft ruimte om binnen de training te werken aan zijn eigen leerdoelen.